nuffnang

Khamis, 24 Mei 2012

Latihan mendengar Pertama

Salam semua.Di sini saya akan kongsikan latihan-latihan yang saya lakukan.Baiklah untuk tidak membuang masa,saya akan jelaskan bagaimana saya menjalani latihan sendirian.

Pertama,saya akan menulis sesuatu,sekurangnya 10 patah perkataan di atas kertas.Kemudian saya merekodnya mengunakan Handphone,dan kemudian memuat turunnya ke dalam Komputer.Menggunakan Komputer,saya mengunakan Speaker Komputer untuk mengecam kembali bunyi yang saya rekodkan.Walaupun saya tidak dapat mengenal,namun dengan menulisnya pada kertas,saya dapat mengetahui apa yang saya sebutkan.

Jangan risau kerana tulisan yan kita tulis bertujuan untuk mengingatkan kita bunyi itu.Kita kadang-kadan akan terlupa bunyi itu,jadi dengan mencatitkannya maka kita akan dapat menelitinya jika terlupa.Saya mencadangkan kita bermula dengan Sebutan nama Panggilan KELUARGA.Kenapa keluarga?Ini kerana keluarga adalah orang yang sentiasa bersama kita.Maka mereka ini yang patut kita cam bunyi panggilan mereka.

nama-nama panggilan keluarga  adalah pelajaran pertama

Mulakan dengan AYAH,MAMA,ALONG,ANGAH,UDA,USU,serta nama Datuk anda jika masih ada.Saya mengulang rekod saya setiap hari.Akhirnya dalam masa beberapa hari saya dapat mengecam bunyi itu tanpa perlu melihat kertas saya,juga apabila keluarga saya memanggil nama yang telah saya camkan itu,saya mampu mendengarnya.Terus ke otak.

nama-nama kawan rapat kita adalah pelajaran kedua kita
Latihan saya yang seterusnya ialah merekod nama Kawan -kawan saya.Kawankawan adalah Orang kedua terbanyak meluangkan masa dengan kita.Kita mulakan dengan mereka yang selalu bersama kita,seperti kawan sekelas atau kawan sekerja.Jadi apabila kita mendengar salah satu nama itu di panggil,kita dapat mengecamnya.

Jadi selamat belajar mendengar semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan