nuffnang

Jumaat, 4 Mei 2012

Latihan Mendengar Untuk Penerima Implan Koklea 2

Salam semua.Pada penulisan yang lepas saya telah menunjukkan cara saya belajar mendengar.Disini saya kongsikan satu lagi cara saya mendengar.Diharap anda dapat manfaat daripadanya.

Salah satu hobi saya ialah mendengar Muzik.Bagi saya Muzik adalah Indah.Mendengar Muzik mampu melekakan saya selama berjam-jam.Segala tension dan masalah bagaikan terbang untuk seketika.Namun mendengar Muzik dengan Implan Koklea dan Alat Bantu Pendengaran kedua-duanya amat berbeza dan berlainan bunyi yang didengari.Sebagai Contoh Implan Koklea apabila kita mendengar Muzik melaluinya,Bunyian yang dihasilkan seperti Mesin dan Robot.Manakala Alat Bantu Pendengaran,bunyianya hampir seperti Normal.

Walaupun Alat Bantu Pendengaran,apabila mendengar Muzik,Bunyian yang terhasil seperti Normal,namun ianya ada kekurangan.Kekurangannya ialah Kekuatan Bunyi.Alat bantu pendengaran tidak boleh mendengar Bunyi yang perlahan.Jadi kita perlu menguatkan Kekuatan Bunyi pada Muzik yang ingin didengari.Ini boleh merosakkan Pendengaran kita.Malah apabila kita sudah Biasa mendengar dengan Kekuatan Bunyi yang Tinggi ini,bunyi yang perlahan kita tidak akan dapat mendengarnya.

Mengecam bunyi yang terdapat pada Muzik amat melekakan.Ianya mempu merangsang otak kita terhadap pelbagai bunyian

Ini kerana Otak kita sudah biasa mendengar,Mengecam bunyi berkekuatan yang tinggi.Bunyi yang perlahan,Otak kita akan mengabaikannya.Jadi kita juga yang akan rugi kerana tidak kesemuanya bunyi di dunia ini tinggi kekuatan bunyinya.

Berbalik kepada Latihan mendengar,saya mendengar Muzik dengan Satu tahap kekuatan Bunyi.Sebagai contoh untuk pertama kali saya mendengar bunyi pada kekuatan yang tinggi,kemudian pada hari seterusnya saya akan mengurangkan kekuatan bunyi itu.Semakin hari,semakin kurang kekuatan Bunyi yang dengari.Ini bagi MELATIH OTAK saya untuk cuba mengecam bunyi yang amat perlahan.

Cubalah mengecam bunyi Gitar,Drum,piano atau alat muik yang lain.Kemudian cuba kita mengecam apa yang dinyanyikan oleh mereka.Walaupun anda cuma dapat mengecam 4,5 patah perkataan,ianya sudah cukup baik.Ini kerana anda tidak pernah mendengar bukan?




 Sekian,terima Kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan