nuffnang

Jumaat, 13 Julai 2012

Jangan Putus Asa Bahagian 1

Salam semua.Saya ingin berkongsi pada para pembaca mengenai Kisah Seorang wanita yang juga kakak angkat saya semasa kami menuntut di Politeknik Johor Bahru pada tahun 2001-2003 dahulu.Pengajaran yang saya ingin kemukakan disini ialah anda sebagai Ibu bapa jangan putus asa kepada anak-anak anda.

Pernahkah anda terfikir bagaimanakah sekiranya kedua-dua ibu bapa Pekak dan tidak boleh mendengar mahupun bercakap,bagaimanakah mereka mengajar anak mereka yang normal bercakap seperti Normal?Memang mereka meminta bantuan para Ibu bapa sendiri atau mertua untuk mengajar mereka bercakap,namun kita sendiri tahu bahawa kita tidak boleh mengharapkan Ibu bapa dan Orang Luar untuk mengajar anak mereka.

Kakak angkat saya ini bersama suaminya tidak boleh mendengar dan bercakap,hanya mampu miming bibir sahaja.Namun mereka mampu menjalankan Tanggungjawab yang diberi seperti mengajar anak mereka bercakap seperti Normal,malah mengajar anak mereka bahasa Isyarat sekali.Ini bukan satu tugas yang mudah.Kita yang dewasa ini ini pun tidak memahami anak-anak kita yang masih teramat mentah dan muda sikapnya.

Namun Bersyukur kerana berkat didikan mereka,anak-anak mereka memahami keadaan kedua ibu bapa mereka dan tidak merasa malu menggunakan bahasa Isyarart utuk berkomunikasi dengan Ibu bapa mereka di hadapan rakan-rakan.

Semoga Kisah yang saya tuliskan ini memberi semangat dan dorongan kepada Para Ibu bapa untuk mengajar dan mendidik Anugerah yang telah ALLAH kurniakan.

Sekian....



Mohammed.Najib Ibrahim

1 ulasan:

  1. amat terharu bila membaca artikel ini tetpi berbangga dengan semgt tinggi kedua-dua mereka

    BalasPadam