nuffnang

Rabu, 18 Julai 2012

Kepentingan SILENT ROOM

Salam semua.Di sini saya hendak terangkan kepentingan Silent Room.Silent Room ini ialah bilik senyap,yang mana ianya tertutup dan amat kurangnya gangguan bunyi dari luar.Bunyi dari luar yang mungkin menganggu ialah bunyi Telivisyen,radio,kereta motor dari luar rumah,suara ibu bapa bercakap dan pelbagai lagi.

Kepentingan Silent Room ini hanya Satu iaitu ianya membantu Penerima Implan mendengar dengan lebih lebih jelas.Saya berkata demikian berdasarkan pengalaman saya.Saya belajar di dalam dua suasana iaitu di dalam suasana senyap dan juga bising.Pada mulanya saya belajar mengenal bunyi dan perkataan di dalam bilik senyap.Saya akan mengulang-ulang perkataan yang disebut dan didengari semula(melalui rakaman rekod suara saya di dalam telifon).Tujuannya supaya otak saya mengenal dan dapat memahami perkataan itu seterusnya membina asas bagi perkataan itu.

Jadi apabila otak saya sudah memiliki asas bagi mengenal bunyi itu,apabila saya mula belajar di dalam suasana bising,saya masih mampu mengenal perkataan itu.Ini kerana walaupun ada sebahagian perkataan itu mungkin saya hanya dapat menangkap separuh perkataan sahaja,namun kerana saya sudah membina asasnya,maka otak saya dapat meneka bunyi perkataan itu.

Sebagai contoh perkataan POSMEN,saya dapat mengenal perkataan itu melalui POS-MEN.Jadi apabila saya hanya dapat menangkap sebahagian perkataan seperti awalan perkataan POS,sedangkan MEN saya kurang jelas mendengarnya,namun kerana saya dapat menangkap bunyi POS,maka saya tahu ianya perkataan POSMEN.

Jadi saya ingin mencadangkan para ibu bapa membuat latihan di dalam bilik senyap dahulu.Setelah anak mula membina asas mengenal perkataan itu maka ulanginya di dalam suasana bising pula.Lihat sekiranya anak dapat menangkap perkataan itu.

Selamat mencuba...

Mohammed.Najib Ibrahim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan