nuffnang

Khamis, 6 September 2012

Kepentingan Kesihatan pada Penerima CI

Salam semua.Bagaimana dengan sambutan perayaan Aidilfitri anda sekalian.Saya mengucapkan semoga Lembaran kali ini membawa kerahmatan kepada anda dan seisi keluarga.Pada kali ini saya ingin menulis mengenai kepentingan kesihatan kepada penerima CI.


Pinjam gambar google


Tahukah anda bahawa seperti manusia biasa yang apabila tubuh badan mereka kurang sihat,maka deria kita juga akan menjadi kurang aktif.Sebagai contoh apabila kita demam atau selesema,selera makan dan deria bau kita akan berkurangan.Begitu juga dengan penerima Implan.Cuma deria pendengaran mereka akan kurang peka dan kurang aktif kepada bunyi.Mereka juga mudah keliru sekiranya berada di dalam keadaan bising dan sesak.

Saya juga begitu.Walaupun Implan koklea tidak lagi menggunakan fungsi asal telinga,namun saya dapati apabila saya kurang sihat,deria sensitiviti pendengaran saya berkurangan.Selain itu seperti orang normal,kadang-kadang kita berasa teramat terganggu dan tidak senang dengan bunyi-bunyi tertentu apabila kurang sihat.Bunyi yan perlahan menjadi amat menganggu fikiran.

Jadi sekiranya apabila anak anda kurang sihat,sekiranya ia menolak alat CI-nya maka biarlah sehinga dia sembuh.Anak anda juga manusia biasa.Sedangkan kita apabila sakit juga kadang-kadang terasa terganggu dengan bunyi yang perlahan,inikan pula penguna CI bukan?

Bersabarlah dengan anak anda sekiranya mereka semasa sakit kurang memberi perhatian atau respon kepada anda.Ini kerana deria mereka berada di dalam keadaan "kurang Sihat dan memerlukan masa untuk sembuh".

Sekian,Terima Kasih.....


Mohammed.Najib Ibrahim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan