nuffnang

Khamis, 6 September 2012

ChickenSoup For the Soul

Salam semua.Saya baru sahaja selesai membaca buku yang saya beli dari BADAN-Sebuah kedai buku seperti Kedai Buku Popular di Angsana.Tajuk Buku itu ialah Chickensoup for the Soul.Buku ini terjemahan bahasa Melayu.Ditulis oleh Jack Canfield,Mark Victor Hansen dan Amy Newman.Buku ini ditulis berdasarkan cerita-cerita pendek dari pengalaman mereka yang tidak bernasib baik,yang ditimpa kesusahan dan kemalangan,namun berjaya mengatasinya.



Membaca buku ini banyak memberi saya semangat dan mengingatkan saya akan TUJUAN sebenar saya MENULIS.Seperti kata mendiang Christoper Reeves pelakon Superman-"Hidup kita tidak bermakna selagi kita tidak membantu orang.Walaupun kita tidak dapat bergerak,kita dapat memberi kesan yang mendalam dengan apa yang kita katakan".

Beliau juga berkata lagi-"Walaupun tubuh badan kita tidak berfungsi seperti dahulu,Namun Hati,Otak dan jiwa kita tidak kalah".

Ianya amat membantu mengingatkan Nawaitu saya semasa saya membuat keputusan untuk berjuang mendapatkan Implan koklea.Tujuan saya selain ingin mendengar dengan lebih sempurna,saya ingin membantu mereka yang tidak bernasib baik seperti saya.

Saya amat mencadangkan dan merekomenkan para ibu bapa untuk membaca buku ini.Buku ini banyak memberi pengajaran,keinsafan dan dorongan kepada diri.Ketahuilah diluar sana terdapat ramai yang tidak bernasib baik,namun berjuang dan tidak rela kalah atas nama Nasib dan Takdir.

Sebelum berundur diri,izinkan saya memetik satu lagi kata-kata mendiang-"Perasaan Syukur,Seperti juga kasih sayang,perlu diaktifkan.Apabila jari jemari saya dapat bergerak semula,saya mula menggunakan dengan tanpa henti ".

Begitu juga dengan pendengaran kita.Apabila kita mula dapat mendengar semula,kita harus melangkah dan terus melangkah kehadapan,jangan BERHENTI!


Mohammed.Najib Ibrahim

1 ulasan:

  1. sy pon da baca buku tu..:) skrg berjinak2 ngan buku yg boleh jd penyembuh rohani..

    BalasPadam