nuffnang

Ahad, 17 September 2017

Apabila Pengecas bateri Processor berkelip-kelip

Salam semua.Pernahkah anda apabila ingin mengecas bateri processor anda,tiba-tiba lampu kuning berkelip-kelip.Ini menyusahkan anda kerana ianya tanda bateri anda tidak dapat dihubungkan dan tidak dapat dicas.Apakah yang akan anda lakukan?

Adakah anda akan mencuba banyak kali mengeluar dan kembali memasang bateri pada charger anda?.Atau anda mencuba mengelapnya tetapi masih gagal?Biar saya berikan anda resolusi caranya..

Tahukah anda bahawa masalah ini sebenarnya paling kerap berlaku pada bateri lama yang berusia 1 tahun.Ini kerana pin padanya telah mula berkarat dan berubah warna.Pin yang baru berwarna kuning emas manakala yang lama berwarna coklat.selain itu anda dapat melihat perubahan warna pada sekeliling bateri anda.
  
2 jenis bateri yang sama tetapi berlainan usia
Perhatikan gambar di atas,bateri pertama yang saya pegang ialah bateri baru di bawah 1 tahun,manakala bateri kedua 2 tahun keatas lamanya.Terdapat perbezaan di antara yang baru dan lama seperti yang baru warnanya kelabu terang dan pinnya berwarna keemasan.selain itu pinnya kelihatan tajam.Yang lama pula berwarna kelabu gelap,pinnya berwana coklat dan pudar setra pinnya kelihatan tumpul.

keadaan charger yang kotor
Ini yang terjadi pada saya apabila saya mengecas bateri saya.Saya dapati bateri lama saya asyik berkelip-kelip sahaja apabila cuba dicas sedangkan bateri baru saya sekali masuk terus dicas.Ini membuatkan saya terfikir adakah bateri lama saya sudah rosak? Memeningkan kerana kos bagi membeli bateri baru berharga rm980 seunit.

Apa yang perlu dilakukan ialah mengambil putik kapas dan mengelap pada tempat cas bateri anda.lakukan seperti menyental.anda akan dapati warna putih pada putik kapas anda akan berwarna kelabu kehitaman.Itu tanda karat.Namun sekiranya anda malas untuk selalu mengelap dan membersihkan tempat cas dengan putik kapas,anda boleh lakukan dengan penyembur atau cecair pembersih karat.Ianya sangat berkesan.

Salah satu benda yang saya gunakan untuk membersihkan karat pada bateri.




 Sekian,Terima Kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan