nuffnang

Isnin, 30 April 2012

Hari pertama pemasangan Alat Pendengaran Luar

Salam semua.Pada 3/4/2012 adalah hari pertama saya akan dipasangkan alat pendengaran luar.Pada masa itu,saya agak ragu-ragu dan takut,bagaimanakah bunyi yan akan saya denari nanti.Ini kerana daripada percakapan dan maklumat oran lain,bunyi yan didenari seperti bunyi robot.

Pada tarikh yan ditetapkan itu,dua orang staff dari syarikat Implan koklea yang menjadi pembekal kepada Program Implan koklea Hospital Sultan Ismail datang.Terdapat 2 orang yang akan menerima alat Pendenaran Luar itu iaitu saya dan Seorang wanita yan sama-sama menjalani pembedahan Implan kokklea bersama saya.

Kami dipangil masuk seorang demi seorang.Bila tiba giliran saya,alat Pendengaran Luar telah dipasan pada telinga saya.Saya tidak boleh menerangkan lebih jelas mengenai Proses yan dilakukan kerana ianya mungkin sulit.Namun pada mulanya sebelum alat itu boleh digunakan,saya akan diuji dengan Bunyi.Sekiranya saya mendengar Bunyi melalui Alat Pendengaran itu,saya akan mengiyakannya,begitu juga selainnya.

Ianya bertujuan menetapkan tahap bunyi yang saya dengari Serta membuat pemantauan.Untuk Makluman,Bunyi yang saya dengari,ianya amat berbeza pada kali pertama.Semuanya terasa amat asing,namun selepas 20 minit kemudian,saya dapat menerima bunyi itu.

First time saya memakai alat Pendengaran Luar

Saya disuruh berjalan-jalan diluar untuk menentukan sama ada saya dapat menerima bunyi itu,sama ada ianya terlalu kuat.Syukur kerana saya dapat menerimanya.Kemudian kami telah diberi tunjuk ajar mengenai penjagaan,pemakaian serta pelbaai aksesorinya.Ianya bertujuan supaya kami dapat memahami cara mengunakannya serta menjaganya dengan betul.

Sebelum balik,saya telah diberi sebuah diari kosong yang bernama Program Implan Koklea KKM,Diari Implan Koklea.Diari ini bertujuan supaya saya menulis apa sahaja masalah serta apa yang saya buat untuk belajar mengenal bunyi.

Saya akan meletakkan gambar nengenai alat Pendenaran Luar saya beserta aksesorinya pada catatan yan lain.Semoga anda dapat maklumat mengenai ini.

SOALAN DAN JAWAPAN

Adakah bunyi yang di dengari adalah seperti bunyi Mesin dan Robot?
Tidak..Ianya bergantung kepada individu.Sebagai contoh,saya masih boleh mendengar lagi,serta telah bertahun-tahun mengunakan Alat Bantu Pendengaran.Secara Teknikalnya,bunyi yang saya dengari tiada bea dengan Alat Bantu Pendengaran saya,Namun ianya jauh lebih baik.Implan Koklea membolehkan kita mendengar bunyi yang tidak dapat di dengari oleh Alat Bantu Pendengaran .Sebagai contoh sekiranya saya membalin duit syiling,Alat Bantu Pendengaran tidak dapat mendengar bunyi bunyi syiling jatuh,namun Implan Koklea dapat mendenarnya dengan Jelas.

Seperti yang saya katakan tadi,ianya bergantung kepada individu.Bagi mereka yan tidak pernah mendengar,mungkin bunyi yang di dengari amat ASING dan seperti ROBOT.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan