nuffnang

Isnin, 30 April 2012

Berapakah Harga Implan Koklea?

Salam Semua.Pasti ramai yang ingin mengetahui berapakah harga bagi satu Implan Koklea.Disini saya akan memberiahu anda.Implan koklea ada pelbagai jenis.jadi harganya berbeza,bergantung kepada negara yang memperbuatnya(nilai matawang) serta fungsinya.Saya tidak dapat memastikan sama ada hospital kerajaan yang memiliki program implan koklea ini mengunakan implan yang berbeza.

Implan koklea saya berasal dari Australia.harga bagi sepasang implan ini(satu set seperti implan yang ditanam di dalam telinga,alat pendengaran luar,bateri serta pelbagai aksesorinya,berharga RM70 Ribu.Saya bersyukur kerana mendapat bantuan dari kerajaan kita yang prihatin,menerusi Kementerian Kesihatan Malaysia.

Sekiranya anda memiliki anak Pekak,saya amat mengesyorkan anda supaya segera mencuba mendapatkan Implan koklea ini untuk anak anda.Semakin cepat ianya menjalani pembedahan ini,semakin tinggi peluangnya untuk mendengar seperti normal.Sebagai contoh bayi yan baru lahir,semakin cepat mereka menjalani pembedahan ini,mereka akan semakin tinggi peluang untuk sembuh.begitu juga kanak-kanak.Ini kerana MASA itu amat penting.Semakin muda pesakit itu,semakin banyak masanya untuk BELAJAR MENGENAL BUNYI.Ini kerana mendengar melalui Implan koklea itu Satu Proses PEMBELAJARAN.

Namun itu tidak bermakna bagi mereka yang Dewasa atau kanak-kanak yang lebih berusia tidak sesuai menjalani Pembedahan ini.Sebagai contoh,sekiranya anda baru sahaja menjadi pekak kerana sakit atau kemalangan.Peluang anda untuk mendengar semula amat tinggi jika menjalani Pembedahan ini.Ini kerana OTAK anda telah belajar dan mengecam bunyi.Dalam hal ini,MASA amat penting.

SOALAN DAN JAWAPAN

Bagaimana pula bagi mereka yang berada di situasi saya?
Saya telah disahkan kurang pendengaran sejak kecil,dan hanya menjalani pembedahan pada usia dewasa?Dalam hal ini,saya akui peluang saya amat kurang,namun saya masih mampu mengecam bunyi kerana saya KURANG PENDENGARAN.Saya mengunakan alat bantu pendengaran sejak kecil lagi.Jadi Otak saya masih boleh dilatih untuk belajar.Cuma saya memerlukan usaha yang amat tinggi.

Siapakah yang tidak sesuai menjalani Pembedahan ini?
Pembedahan ini tidak sesuai bagi mereka yang langsung tidak pernah mendengar bunyi(dikecualikan bagi BAYI atau Kanak-kanak).Sebab kedua ialah Urat Saraf telinga mereka telah rosak teruk.


Apakah Risiko Pembedahan ini?

Setiap pembedahan pasti ada risikonya.Risiko paling terbesar sekali ialah muka anda akan menjadi CACAT.Ini kerana ditelinga anda,urat saraf yan mengawal pipi serta refleks muka berada berdekatan telinga anda.Jadi sekiranya urat ini terputus semasa pembedahan,anda akan menjadi cacat pada sebelah muka.Kecacatan itu seperti pipi menjadi senget atau mengerenyet tanpa boleh dikawal.Namun dengan kemajuan teknologi serta kepakaran doktor,Risiko ini telah berkurangan dengan banyaknya.

Kesan jangka masa panjang?
Buat masa ini saya tidak dapat mengetahui kesan jangka masa panjang itu.Namun selepas pembedahan,dan selepas pesakit dipasang alat pendengaran luar,kita mesti selalu berhati-hati dengan keadaan persekitaran kita.Ini kerana alat Pendengaran luar kita amat MAHAL,sekiranya Rosak,kita sendiri yang perlu mengeluarkan kos membaikinya.Kosnya teramat mahal,mencecah ratusan,malah ribuan ringgit.

Bolehkah saya bersukan?
Boleh,namun saya mengehadkan jenis sukan itu.Sebagai contoh sukan yang melibatkan sentuhan atau pemain yang ramai seperti Futsal,bola sepak,saya akan hindarinya.Ini kerana walaupun kita tidak memakai alat pendengaran Luar,namun sekiranya rakan kita atau bola itu terkena Kepala kita atau berdekatan implan koklea kita,besar kemungkinana ianya akan Rosak.Jadi sebagai jalan selamat,saya hanya bersukan yang tidak melibatkan ramai pemain atau sentuhan seperti Bowling,Snooker.

Bolehkan Pesakit Implan menaiki Motor?
Boleh,namun bagi saya,sebaai jalan selamat saya akan mengelak menaiki motor.Ini kerana Helmet yang kita pakai mungkin sempit,jadi apabila kita membukanya,besar kemungkinan ianya akan tersangkut keluar semasa kita membuka helmet.Ini banyak kali berlaku pada saya.Sebab kedua saya mengelak ialah kerana mengelak kemalangan.Seperti yang saya cakapkan tadi,kita mesti menjaga implan kita.Sekiranya kita terjatuh atau kemalangan,walaupun kecil namun mungkin akan membawa kerosakan kepada implan kita,sama ada Implan dalam atau Alat Pendengaran luar.

2 ulasan:

  1. salam.. saya mempunyai anak buah berumur 3 tahun yg mengalami cacat pendengaran. boleh x saudar brkongsi maklumat bagaimana memohon bantuan kerajaan untuk kos pembedahan..

    terima kasih

    BalasPadam
  2. harga bagi sebuah implan koklea berharga 70k.boleh hubungi saya di talian 0127305481

    BalasPadam