nuffnang

Khamis, 17 Oktober 2013

FAKTA atau MITOS-Semakin lama mendengar semakin baik pendengaran anda

Assalamualaikum....

Apa khabar.Saya ingin berkongsi tips sekali lagi mengenai tajuk di atas.Adakah FAKTA atau MITOS bahawa sekiranya anak anda semakin lama mendengar menggunakan alat CI mereka,mereka akan semakin bagus dan semakin baik tahap pendengarannya.




Jawapannya ialah YA dan TIDAK.

YA-

  1. jawapan YA hanyalah pada mereka yang sebelum ini pernah mendengar atau satu ketika dahulu memiliki pengalaman mendengar.Ini kerana di dalam otak mereka telah tersimpan maklumat dan pengalaman mendengar itu.tanpa di ajar,semakin lama mereka memakai alat CI mereka,mereka akan semakin bagus di dalam mendengar
  2. Bagi mereka yang dilahirkan pekak dan tidak pernah mendengar,dengan latihan dan bimbingan yang berterusan dari ibu bapa dan audio terapi,anak anda masih boleh mencapai tahap seperti mereka yang pernah memiliki pengalaman mendengar.Namun ianya sangat lambat dan seperti yang pernah saya katakan,mendengar seperti satu proses pembelajaran yang memenatkan otak.
  3. Semakin lama mereka mendengar,otak mereka akan semakin penat.berikan mereka sedikit masa berehat seketika sebelum meneruskan pembelajaran mereka.
TIDAK

  1. Jawapan tidak hanya pada mereka yang dilahirkan pekak.Ini kerana di dalam otak mereka tiada sebarang maklumat mengenai bunyi,kepelbagaian bunyi dan sebagainya.OTAK mereka ini memerlukan RANGSANGAN berupa BUNYI,LATIHAN MATA DAN PENDENGARAN dan USAHA.
  2. Tahukah anda bahawa apabila kita masih bayi,otak kita akan membina saluran-saluran yang berfungsi untuk mengenal bunyi,menempatkannya dan sebagainya.Semakin kita meningkat usia,semakin banyak saluran itu.Sama juga seperti semakin kita banyak membaca dan berfikir,otak kita akan semakin membina banyak saluran untuk menempatkan ilmu itu.Begitu juga dengan pendengaran.



 Sharing is caring......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan