nuffnang

Ahad, 23 Disember 2012

cara mendengar radio bagi penerima implan



Salam semua.Saya ingin berkongsi mengenai satu cara bagaimana kita hendak mendengar radio.Malah ianya juga merupakan satu latihan yang baik kerana kita dapat mempelajari perkataan.Namun ianya tidak sesuai untuk kanak-kanak kerana perbendaharaan kata mereka masih sedikit dan kurang.



Cara bagi mendengar radio ialah memilih saluran yang NADA SUARANYA MEMBOSANKAN.Maksud saya ialah Nada suara mendatar,jelas serta tidak terlalu cepat.Contoh saluran radio ini ialah IKIM.Nada suara penyampainya mendatar, jelas dan tidak terlalu cepat.Ini membuatkan otak saya mampu memproses maklumat seterusnya memahami apa yang diperkatakan.


Namun bukanlah bermakna saya mampu mendengar kesemua perkataan atau semua yang diperkatakan.Saya hanya mampu mentafsirkan hanya 45% perkataan sahaja(Ikut perkiraan matematik saya).Namun sebelum pembedahan implan koklea,saya sudah banyak kali cuba mendengar radio namun sepatah perkataan pun tidak saya fahami.


Namun taktik ini ada satu kelemahan.Kelemahannya ialah ianya hanya berkesan di dalam suasana senyap dan tidak terlalu bising.Ini memang merupakan kelemahan paling ketara bagi penerima implan koklea.
Sekian,selamat mencuba.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan