nuffnang

Khamis, 1 November 2012

Lapel microfon satu kaedah pengajaran

Salam semua.Sudah agak lama saya tidak update ruangan blog saya.Ini kerana saya sudah tidak memiliki akses internet di rumah lagi.Terasa berat nak mengeluarkan wang membayar bil internet sedangkan wang itu boleh digunakan untuk penabungan bagi menghadapi masalah di kemudian hari.

Namun itu tidak bermakna blog ini harus terkubur sama.Saya akan mencuri sedikit masa untuk menulis mengenai pengalaman saya belajar mendengar.Hari ini saya ingin berkongsi satu kaedah pembelajaran.Kaedah itu ialah mengunakan Lapel microfon.


Saya dapati semasa menggunakan Lapel microfon,Kekuatan volume yang saya dengari adalah jauh lebih kuat dari biasa.Ini kerana apabila kita memasang lapel microfon di alat Processor kita,secara automatik Lapel microfon itu mengambil alih fungsi microfon asal yang terdapat di alat processor.

Sepertimana kita ketahui,Dengan penggunaan sehari-hari,microfon asal yang terdapat di alat Processor terdedah kepada debu,habuk,peluh dan air.Ini membuatkannya sering tersumbat .Walaupun memiliki perlindungan seperti penutup microfon yang berpenapis,(yang mesti ditukar setiap 3bulan),namun kualiti bunyi turut merosot.

Bayangkan sebuah kipas yang bersih.Semasa bersih anginnya terasa laju dan sejuk.Namun selepas 3,4 bulan ianya akan berhabuk,maka anginnya juga terasa seperti tidak terasa dan tidak sejuk walaupun mengunakan kelajuan yang paling tinggi.Itulah yang saya maksudkan.

Berbalik kepada lapel microfon pula,kerana ianya tidak memiliki penutup bertapis seperti yang terdapat di dalam processor,maka bunyi yan terhasil lebih kuat(kerana ianya tidak memerangkap habuk).Jadi saya mencadangkan penggunaan lapel microfon ini didalam pembelajaran anak anda.


Selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan