nuffnang

Khamis, 9 Ogos 2012

Latihan mendengar tanpa melihat

Salam semua.hari ini pada waktu Tengahari,saya ada sessi terapi pertuturan.Pada sesi kali ini,saya diajak berbual-bual tanpa melihat wajah juru terapi saya.Juruterapi saya melakukan ujian dengan 2 cara iaitu di dalam keadaan senyap dan di dalam keadaan bising.

Di dalam keadaan senyap,saya hampir dapat menjawab kesemuanya soalannya.Namun semasa uian dlakukan di dalam keadaan bunyi bising,keputusan saya agak merosot.Juru terapi menggunakan Handphone miliknya dan mengunakan speaker untuk mendendangkan lagu(entahlah,saya pun tak tahu lagu apa,sebab saya ni klasik sikit hehehe).

Salah satu faktor mengapa keputusan saya merosot ialah sesetengah lagu terdapatnya frekuensi yang tinggi.Frekuensi ini mengganggu fikiran saya untuk mencari dan mengenal apakah perkataan yan disebut itu.Selain daripada frekuensi,kekuatan bunyi juga banyak mempengaruhi keputusan saya.


Namun saya tidak boleh berpuas hati dengan keputusan ini.Ini kerana bunyi bising yang disediakan oleh juruterapi saya ialah Satu.Di luar bilik terapi,terdapat banyak bising yang mampu mengganggu tumpuan dan fikiran kita untuk mengenal bunyi dan perkataan.

Jadi saya akan membuat sedikit latihan di rumah.Saya akan sediakan 2 atau 3 bunyi bising sebagai faktor ganguan(bunyi tv,radio dan Lagu dari Handphone) semasa sessi pelajaran saya.Kekuatan Volume ketiga-tiga alat ini jangan pada paras sama,sebaliknya berbeZa.Ada yan tinggi,ada yang rendah sebagai meniru keadaan di luar.Jadi saya berharap otak saya dapat mencipta cara memahami dan cara tersendiri untuk menangani masalah ini.

Sekian....


Mohammed.Najib Ibrahim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan