nuffnang

Selasa, 22 Mei 2012

Jenis koklea yang paling sesuai untuk anda

Salam semua.Kini sudah 2 bulan berlalu sejak kali terakhir saya menjalani pembedahan penanaman Implan koklea.Setelah Sessi "Switch On",dan kemudian mendenar melalui alat pendengaran Implan Koklea,Saya ingin berkongsi apa yan saya rasa mengenai satu perbezaan pada implan koklea ini.

Pada saya,Perbezaan terbesar pada implan koklea ini ialah Pada Bunyi atau Volume dia.Seperti yang kita ketahui,implan koklea tidak menguatkan bunyi seperti Alat bantu Pendengaran,sebaliknya menguatkan saraf untuk menerima Isyarat Elektrik(bunyi).

Saya telah membuat kajian dari pengalaman saya sehari-hari.Saya hanya menjalani penanaman Implan koklea pada telinga kanan sahaja sementara telinga kiri saya hanya mengunakan Alat Bantu Pendengaran.Jadi saya dapat mengesan apa perbezaan yang ketara pada Implan koklea ini.

Sebagai contoh sekiranya orang memanggil saya dari jauh,Saya dapat mendengarnya tetapi bukan pada implan koklea sebaliknya Alat bantu pendengaran dari telinga kiri saya yang mengesan bunyi itu.Manakala sekiranya ada besi terjatuh,dentingannya saya dengari namun dikesan pada Implan koklea,tidak pada alat bantu pendengaran.

Bagi percakapan sehari-hari pula,bagi saya Volume suara orang yang bercakap pada telinga kiri yang menggunakan Alat Bantu Pendengaran adalah KUAT sementara Implan koklea pula Volumenya rendah.Ini membuatkan aktiviti bercakap menggunakan Implan koklea mungkin mengalami kesukaran sekiranya saya tidak menggunakan Alat bantu Pendengaran pada telinga kiri.

Jadi pada pendapat saya,Coclear Hybrid yang dikeluarkan oleh Coclear.com.my adalah alat Terbaru yang paling sesuai untuk penerima Implan Koklea.Ini kerana ianya mengabungkan kedua-duanya iaitu kekuatan bunyi seperti Alat Bantu Pendengaran dan Fungsi Implan koklea.Saya mengunakan koklea biasa sahaja.Apapun terpulang kepada mereka sama ada ingin menerima pendapat saya ini.


Dibawah saya selitkan sedikit penerangan mengenai Koklear ini.


Hearing is the only human sense that has been successfully restored to date by the invention of the cochlear implant, which is an incredible technological feat in the field of biomedical engineering.  The Cochlear™ Hybrid™ System builds on this innovation, seamlessly integrating electrical stimulation (ie a cochlear implant) with acoustic hearing (ie a hearing aid).

The Cochlear™ Hybrid™ System is for individuals with severe to profound high frequency hearing loss, who have useful low frequency hearing.  By effectively restoring their hearing loss, Hybrid enables individuals to regain their ability to communicate easily and enhances their appreciation of environmental sounds


Sekian,terima kasih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan